Aktualności

Nasze biuro okiem Matterporta :)

administrator 6 września 2018

Widok na front budynku, w którym znajduje się nasze biuro. Jeszcze ze starym szyldem, ale w niedalekiej przyszłości ma się pojawić nowy 🙂

Widok od strony wejścia

 

Jest sala obsługi Klientów oraz miejsce do pracy koncepcyjnej…

Oto my, skromni wspólnicy 😉

 

Tu zasiadają nasi Klienci do ważnych rozmów i do podpisywania umów przedwstępnych 🙂

Taki widok od strony „kącika ważnych rozmów”

Wygodna kanapa dla oczekujących też jest! I kawa z ekspresu…

Więcej

Masz do sprzedania nieruchomość i odkąd zamieściłeś ogłoszenie w internecie, nie możesz się opędzić od dzwoniących biur nieruchomości. Zaczynasz się zastanawiać czy warto sprzedawać przez biuro ale nie jesteś do tego przekonany…

administrator 1 września 2018

Masz do sprzedania nieruchomość i odkąd zamieściłeś ogłoszenie w internecie, nie możesz się opędzić od dzwoniących biur nieruchomości. Zaczynasz się zastanawiać czy warto sprzedawać przez biuro ale nie jesteś do tego przekonany…

Nadmiar telefonów od pośredników nie jest łatwy do zniesienia. Zwłaszcza przy dosyć dużej ich ilości (pośredników, bo tych zazwyczaj jest kilka razy więcej niż lokalnych biur nieruchomości) J.

Więc zanim zmęczysz się odbieraniem wielu telefonów od biur, pytaczy, oglądaczy i niezdecydowanych, pomyślmy, dlaczego warto rozważyć skorzystanie z usług biura:

Po pierwsze – po podpisaniu umowy, pośrednik sprawdzi wszelkie dokumenty nieruchomości, począwszy od aktu notarialnego, w którym czasami zdarzają się różne zapisy nie zawsze korzystne dla właściciela, po księgę wieczystą nieruchomości, w której są informacje m.in. o hipotece, ostrzeżeniach, ograniczeniach, etc. Jeżeli są jakieś wątpliwości, które mogłyby mieć wpływ na przebieg transakcji – będzie czas na uporządkowanie spraw. Agent, na bazie doświadczenia doradzi co można (jeśli można) z tym zrobić, pokieruje, wesprze.

Po wtóre – pośrednik ustali, jaki sposób wypromowania nieruchomości będzie w danym przypadku najlepszy i zajmie się tym. W tej chwili jest wiele różnych możliwości promocji  do których nie zawsze sprzedający ma dostęp. Np. nie będzie miał dostępu do systemów wymiany ofert, które dają możliwość szybkiego dotarcia do kupujących, którzy właśnie szukają czegoś podobnego, jak sprzedawana nieruchomość i robią to poprzez którąś z agencji.

W ramach podpisanej umowy, pośrednik opracuje ofertę: zbierze dokładny wywiad o nieruchomości, zrobi zdjęcia, wykona prezentację, opis; jeśli dysponuje najnowszym sprzętem wykona wirtualny spacer lub film, by kupujący mógł przed oględzinami na żywo, obejrzeć ją sobie, jakby w niej rzeczywiście przebywał.

Także w ramach podpisanej umowy ze sprzedającym – pośrednik zaprezentuje nieruchomość potencjalnym nabywcom: w biurze nastąpi wstępna ocena parametrów  a następnym krokiem będzie prezentacja już bezpośrednio na nieruchomości.  Szanujące się biuro zawsze uczestniczy w oględzinach, dając poczucie bezpieczeństwa i komfortu sprzedającemu.

Na wolnym rynku czasami zdarza się tak, że gdy pojawia się kupujący, to zbywca, któremu zależy na sprzedaży, dosyć niefrasobliwie zawiera ustnie wszelkie ustalenia dotyczące ceny zakupu oraz terminu, sposobu zapłaty, wydania nieruchomości, etc. Skoro kupiec powiedział, że kupi, to z  pewnością tak będzie…  Przedwstępna umowa ustna, w przypadku zbywania nieruchomości, to niezbyt szczęśliwe rozwiązanie. Wynika to albo ze zbytniego pośpiechu albo z zapewnień kupujących o ich finansowych możliwościach nabywczych, a czasami z nadmiernego zaufania nieznajomym.  Zwłaszcza, gdy proces sprzedaży trwa już dosyć długo, każdy, kto wyrazi wolę nabycia może być przez sprzedającego uważany za tego, który kupi.

Jeśli chodzi o współpracę z biurem nieruchomości, gdy dochodzi do sprzedaży, sprzedający otrzymuje w ramach kompleksowej usługi, przygotowanie i przeprowadzenie całej transakcji: od opracowania warunków, na jakich zostanie zbyta nieruchomość, poprzez umowę przedwstępną, skompletowanie dokumentacji i wreszcie doprowadzeniu do podpisania umowy zbycia. Można powiedzieć, że dzięki pracy biura, strony są zabezpieczone na wypadek niepowodzenia całej procedury, a nierzetelni kupujący są w miarę szybko wykluczani z transakcji.

Na koniec, biuro uczestniczy też przy protokolarnym przekazaniu nieruchomości w ręce nowego właściciela.

Często zakup ma być finansowany przez bank i sprzedający czeka na uzyskanie przez kupujących kredytu, mając ich zapewnienie, że na pewno takowy otrzymają, bo przecież mają zdolność kredytową (nierzadko nie sprawdzoną profesjonalnie, tylko wyliczoną przez siebie na podstawie dochodów, bez uwzględnienia obciążeń, które banki biorą pod uwagę).  Sprzedający jest przekonany, że sprzedał już nieruchomość i… po kilku długich tygodniach oczekiwania, np. w dniu umówionego aktu notarialnego okazuje się, że do transakcji jednak nie dojdzie, bo kupujący nie otrzymali kredytu lub zrezygnowali bez podania przyczyny!

A kilku innych potencjalnych nabywców, którzy byli zainteresowani tą nieruchomością,  znalazło sobie już inne nieruchomości i cała „zabawa” zaczyna się od początku…

A przecież wszystko miało pójść tak sprawnie… Na dodatek, nierzadko sprzedający na poczet „pewnej” transakcji znalazł już sobie kolejną nieruchomość, na którą w obecnej sytuacji, po prostu go nie stać. Rodzi się wtedy frustracja, rozgoryczenie , bo wszystkie plany wzięły w łeb…

Dlatego obecność biura nieruchomości w całym procesie sprzedaży jest nie do przecenienia  – zadaniem biura jest zadbać o wszystkie aspekty, włącznie z podpisaniem stosownej dokumentacji, by zabezpieczyć transakcję i szczęśliwie doprowadzić do jej finalizacji.

Warto więc  zastanowić się czy samodzielnie zawsze znaczy dobrze, szybko i tanio oraz czy stać nas na to!

©

Więcej

Mamy przed sobą zakup naszego pierwszego mieszkania. Jak się do tego zabrać, by jak najkorzystniej wydać pieniądze?

administrator 6 sierpnia 2018

Przed zakupem nieruchomości, którą będziemy kupować w kredycie lub w formie mieszanej,  najlepiej jest skontaktować się z doradcą finansowym. Rolą doradcy jest przyjrzeć się  jaki jest status przyszłych kredytobiorców: czy mają pracę, jaki osiągają z niej dochód,  jakie mają obciążenia, kto ewentualnie i na jakich zasadach może dodatkowo przystąpić do kredytu, by zwiększyć zdolność kredytową.  Jednym słowem – doradca zbada zdolność kredytową przyszłego właściciela nieruchomości, określi przewidywaną wysokość rat, czas spłaty kredytu – co na pewno pomoże podjąć właściwą decyzję zakupową.

Usługi doradcy finansowego nic nie kosztują, natomiast doradca, dysponując ofertami wielu banków, pomoże wybrać najkorzystniejszą, czyli taką, której RRSO (Realna Roczna Stopa Oprocentowania) jest najniższe. Doradca jest też odpowiedzialny za dopasowanie oferty kredytowej „uszytej na miarę”, czyli o optymalnym czasie spłaty,  z optymalną ratą,  z możliwością szybszej splaty bez konsekwencji finansowych, etc.

Po uzyskaniu informacji na temat zdolności kredytowej jest czas  na rozpoczęcie poszukiwań nieruchomości.

Można szukać na własną rękę lub zlecić poszukiwanie agencji nieruchomości. I najlepiej jeśli jest to jedna agencja ponieważ łatwiej będzie kontrolować stan poszukiwań. Jeśli kupującego obsługuje jeden agent, łatwiej jest mu zrozumieć potrzeby klienta, gdy na bieżąco weryfikuje, które z przedstawionych ofert wzbudzają zainteresowanie a które – nie. Na podstawie wywiadu, przeprowadzonego z kupującym zna jego preferencje zakupowe, np. jakiego mieszkania szuka, ile powinno mieć pokoi, na którym piętrze być położone, jaki mieć rozkład, dalej – lokalizacja, wiek i stan budynku, forma własności, etc. etc.

Na bazie takiego wywiadu z kupującym, agent ma już obraz tego, jakie nieruchomości można zaproponować.  Trzeba tu nadmienić, że zazwyczaj agent ma do dyspozycji większość ofert, znajdujących się na rynku. Biura współpracują ze sobą i udostępniają sobie nawzajem oferty, oczywiście zachowując dane poufne dla siebie. Służą do tego różnego rodzaju systemy wymiany ofert, niedostępne kupującym.

Korzyść, dla kupujących, z decyzji o obsłudze przez jednego agenta jest nie do przecenienia: mamy jedną osobę, z którą jesteśmy w stałym kontakcie, a która wie prawie wszystko o naszych potrzebach zakupowych. Agent ma dostęp do prawie wszystkich ofert, dostępnych na rynku – łatwiej mu wybrać odpowiednie i sporządzić papierową ofertę, nad którą pochylą się z kupującym. Po dokonaniu wyboru, które mieszkania warte są obejrzenia na żywo, agent planuje i umawia spotkania na wybranych nieruchomościach. Jego też rolą jest koordynacja tych spotkań, by dopasować terminy, które będą pasowały zarówno kupującemu jak i właścicielom.

W momencie, gdy wybierzemy tę wymarzoną nieruchomość teraz kolej na powrót do doradcy kredytowego po kredyt a następnie wizytę u notariusza i voila! Można się wprowadzać!

Czy warto szukać nieruchomości na własną rękę? Tym zajmiemy się w innym artykule.

©

Więcej

INFORMACJE O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

administrator 25 maja 2018

 

Administrator – To osoba lub podmiot, który (samodzielnie lub wspólnie z innymi administratorami) ustala, po co i jak będzie przetwarzać dane osobowe. Administratorem Państwa danych osobowych jest GOLDFARB NIERUCHOMOŚCI Sp. z o.o. Sp. Kom.  z siedzibą w 75-306 Koszalin, ul. Odrodzenia 2B/1. Kontakt z administratorem danych osobowych: biuro@goldfarb.com.pl

Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celu wykonania Umowy Pośrednictwa, zawartej z Państwem a także w celu ustalenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed takimi roszczeniami przez administratora (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. F RODO – uzasadniony interes administratora)

Dane osobowe – to informacje, które identyfikują (lub pozwalają zidentyfikować) osobę fizyczną (zwaną też „osobą, której dane dotyczą”). Będą to w szczególności: imię i nazwisko, adres, numer telefonu, data urodzenia, NIP, PESEL.

Przetwarzanie danych osobowych –  to działania dotyczące danych osobowych. Mogą one odbywać się automatycznie lub ręcznie. O przetwarzaniu mówimy wtedy, gdy dane: zbieramy, utrwalamy, organizujemy, porządkujemy, przechowujemy, adaptujemy lub modyfikujemy, pobieramy, przeglądamy, wykorzystujemy, ujawniamy (np. przesyłając), rozpowszechniamy, udostępniamy, dopasowujemy lub łączymy, ograniczamy, usuwamy lub niszczymy.

Skąd mamy dane, które przetwarzamy? Przetwarzamy dane osoby, której dane dotyczą, a które zostały przekazane nam w umowach pośrednictwa, zwieranych w celu wykonania usługi dla Państwa.

Obowiązki informacyjne wobec klientów (osób, których dane dotyczą) Wszystkie informacje na temat ochrony danych osobowych są przez cały czas dostępne dla naszych klientów na stronie www.goldfarb.pl. Chętnie odpowiadamy też na wszystkie pytania zadawane przez klientów.

Kiedy informujemy? Ponieważ zbieramy dane bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą, przekazujemy taką informację od razu.

Jak informujemy? Informacje te przekazujemy  w klauzulach informacyjnych – zamieszczamy je w dokumentach przeznaczonych dla osoby, której dane dotyczą.

Prawo dostępu do danych Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostać od nas informację o tym, czy przetwarzamy jej dane osobowe.

Zainteresowana osoba ma prawo wiedzieć: dlaczego przetwarzamy określone dane; jakie typy danych przetwarzamy; jakim odbiorcom lub kategoriom odbiorców ujawniliśmy (lub możemy ujawnić) dane; jak długo planujemy (o ile można to określić) przetwarzać dane albo na podstawie jakich kryteriów ustalaliśmy ten okres.

Prawo do sprostowania danych Klient może żądać, byśmy niezwłocznie sprostowali jego nieprawidłowe dane osobowe lub uzupełnili niekompletne dane.

Prawo do usunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym) Osoba, której dane dotyczą, może żądać, byśmy usunęli jej dane, gdy: dane nie są już niezbędne, by zrealizować cel, dla którego je zebraliśmy (realizacja umowy) lub gdy nie były przetwarzane zgodnie z RODO lub innymi przepisami prawa.

Żądanie uwzględnimy tak szybko, jak to będzie możliwe, biorąc pod uwagę okoliczności i nasze możliwości techniczne.

Prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych Osoba, której dane dotyczą, może również żądać, byśmy ograniczyli przetwarzanie jej danych.

Prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Osoba, której dane dotyczą, może sprzeciwić się przetwarzaniu przez nas swoich danych osobowych, jeśli robimy to w oparciu o nasz prawnie uzasadniony interes. Osoba wnioskująca powinna każdorazowo wskazać nam, jaki konkretnie sprzeciw składa.

Zasady postępowania przy naruszeniach ochrony danych O naruszeniu ochrony danych osobowych mówimy wtedy, gdy administrator przypadkowo lub niezgodnie z prawem zniszczy, utraci, zmodyfikuje, ujawni lub udostępni dane osobowe.

Komu i w jakim celu możemy przekazywać dane klientów?   Dane klientów mogą być przekazywane podmiotom trzecim – partnerom współpracującym  (tylko w oparciu o zgodę klientów)

Jak długo przetwarzamy dane? Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wymagany do wykonania umowy lub wymagany do spełnienia wymogów wynikających z obowiązujących przepisów.

Ze swoich praw  mogą Państwo skorzystać, przesyłając wniosek na adres:  biuro@goldfarb.com.pl

Więcej

Czy biuro, któremu powierzamy naszą nieruchomość wywiąże się ze swojej roli?

administrator 9 marca 2018

W 2014 roku zawód pośrednika został uwolniony i biuro nieruchomości może otworzyć każdy,  kto prowadzi działalność gospodarczą.  Poskutkowało to tym, że w Koszalinie funkcjonuje ponad czterdzieści biur nieruchomości.

Zanim skorzysta się z biura, dobrze jest je odwiedzić,  sprawdzić w jakich warunkach funkcjonuje, jakie warunki współpracy oferuje i jakie ma podejście do klienta.  Sprzedający jak i kupujący często posługują się kryterium jakim jest cena,  ale proszę pamiętać,  że tanio, nie zawsze znaczy dobrze.

Jeśli chodzi o zakup, to profesjonalnie działająca  agencja,  nie zaprezentuje nieruchomości klientowi,  zanim nie podpisze umowy pośrednictwa ze sprzedającym i nie zapozna się  z aktualną sytuacją prawną nieruchomości. Sprawdzanie tego w trakcie transakcji może ją bardzo spowolnić, uniemożliwić i wręcz  narazić strony na straty.

Na pewno powinno się podpisać umowę pośrednictwa zarówno gdy się sprzedaje,  jak i gdy się kupuje nieruchomość. Według Ustawy o  obrocie nieruchomościami (Dz.U. 2016 poz. 2147, art. 180, pkt. 3), umowa musi być sporządzona na piśmie,  pod rygorem nieważności.

Korzyści z faktu podpisania umowy odnoszą obie strony – po pierwsze jasno zostają sprecyzowane warunki świadczenia usługi przez biuro  a także, na jakie wynagrodzenie w związku z tym umawiają  się strony.

Ma to znaczenie w momencie,  gdy dochodzi do sytuacji,  gdzie któraś ze stron ma  jakieś wątpliwości dotyczące transakcji  czy też niespodziewanie pojawią się sprawy,  o których wcześniej strony nie wiedziały (np. kupujący – brak zdolności kredytowej , sprzedający – wadliwy stan prawny nieruchomości).

Poza tym podpisując z biurem umowę,  korzystamy z obowiązkowego ubezpieczenia pośrednika w przypadku niewłaściwie  wykonanej  usługi (Dz.U. z 2013r. poz. 1626).

Czy warto więc zawrzeć z biurem umowę?  Czasami,  chcąc zaoszczędzić,  narażamy się na większe straty niż zapłacone pośrednikowi,  za dobrze wykonaną usługę,  wynagrodzenie.

©

Więcej

Czy więcej oznacza szybciej?

Serwis 22 stycznia 2018

Bardzo często zdarza się, że właściciele nieruchomości wystawiając do sprzedaży swoją nieruchomość, oczekują dużej ilości odwiedzin, wiążąc  z nimi nadzieję na szybką sprzedaż. Jednakże czy więcej oglądających oznacza szybszą sprzedaż…?

Niekoniecznie. Oznacza to głównie większe zmęczenie sprzedających pokazywaniem nieruchomości oraz kompletny brak czasu dla siebie.

Wśród sprzedających zdarza się przekonanie, że ilość osób, które przewiną się przez nieruchomość, przekłada się na ilość kupujących. Daje to złudzenie, że coś się dzieje, że niebawem usłyszymy upragnione TAK i dojdzie do transakcji. A przecież szukamy tylko jednego kupującego, którego preferencje zakupowe będą dokładnie odpowiadały prezentowanej nieruchomości. Bo nieruchomość ma tylko jednego kupca (w sensie – tylko jeden kupujący zakupi tę wybraną nieruchomość). I najlepiej, aby ten kupiec zapłacił jak najwięcej 🙂

Rolą biura nieruchomości jest doradztwo sprzedającemu w zakresie ceny ofertowej, promocji nieruchomości oraz weryfikacja kupujących, by wyłonić tego jednego, który dokona zakupu. Nie do przecenienia jest fakt, ile to zaoszczędzi czasu i kłopotu sprzedającemu

Taka praca zazwyczaj odbywa się „w tle”. Polega na sprawdzeniu, jakimi kryteriami wyboru kieruje się kupujący i dopasowanie do tych wymagań ofert sprzedaży. Następnie, po wybraniu ofert, najbardziej pasujące oferty przedstawia się kupującemu w biurze. Na podstawie obejrzanych zdjęć (tu ma znaczenie ich rzetelność) – klient wybiera te nieruchomości, które chce obejrzeć osobiście. Dopiero wtedy agent nieruchomości umawia oględziny – zawsze też taka wizyta odbywa się po uprzednim sprawdzeniu danych kupującego i podpisaniu z nim umowy pośrednictwa. Zapewnia to bezpieczeństwo zarówno potencjalnemu kupcowi, jak i, a może przede wszystkim stronie sprzedającej.  W przypadku jakiejkolwiek szkody – wiadomo, kto został przyprowadzony na nieruchomość. Takie działania biura są nie do przecenienia w przypadku kradzieży czy rabunku, które mogą mieć miejsce w przypadku, gdy wiele nieznanych osób wpuszczamy do swojego mieszkania czy domu.

©

Więcej

 Czy zadawałeś sobie kiedyś pytanie, jak najkorzystniej sprzedać  swoją nieruchomość? Co zrobić, by osiągnąć jak najlepszą cenę?

Serwis 17 grudnia 2017

 

Negocjacje są jednym z ważniejszych elementów transakcji. Podczas negocjacji ustala się m.in. cenę sprzedaży nieruchomości. Omawia się wszystkie warunki oraz stan, w jakim zostanie przekazana nieruchomość nowemu właścicielowi, a nawet czy pozostanie w niej umeblowanie oraz sprzęt RTV czy AGD.

A przecież przed Tobą stanęło nie lada wyzwanie! Właśnie masz zamiar sprzedać swoją nieruchomość…

Sprzedaż nieruchomości to naprawdę wielkie wyzwanie przed którym staje właściciel. Często bywa to proces długotrwały, wysysający ze sprzedającego ostatnie siły… tak, że właściciel nieruchomości, zmęczony wieloma wizytami  potencjalnych zainteresowanych, nabiera skłonności do nadmiernej uległości cenowej. Potrzeba sprzedaży zaczyna być tak pilna, że dochodzi czasami do dużej obniżki ceny i nieruchomość zostaje sprzedana 20-30 % taniej niż mogłaby się sprzedać przy udziale pośrednika/negocjatora w transakcji.

Profesjonalny negocjator nie ulega emocjom, tylko załatwia sprawę w imieniu i na rzecz swojego klienta. Poza tym, profesjonalny negocjator, a takim powinien być agent nieruchomości, ma dostęp do cen transakcyjnych i wie, do jakiego pułapu cenowego powinien negocjować, by obie strony transakcji były zadowolone, a nie tylko kupiec.

Dobry negocjator to, można powiedzieć, specjalna kategoria sprzedawcy. Potrafi w okamgnieniu oceniać sytuację, potrafi wysondować potrzeby obu stron i nie narażając żadnej z nich na straty, wyciągnąć jak najwięcej korzyści dla każdej z nich. Tak, by po zakończeniu całego procesu, zarówno sprzedający swoją nieruchomość, jak i kupujący czuli się usatysfakcjonowani z dokonanej sprzedaży.

Jest jeszcze etap uzgadniania warunków transakcji. Nasze doświadczenia pokazują, że zazwyczaj, gdy strony same dokonują uzgodnień, przeważnie jedna ze stron okazuje się być nie do końca usatysfakcjonowana. Albo terminy są nieodpowiednie, albo przepływ gotówki nie taki jakiego oczekiwały strony. Negocjator, znając uwarunkowania każdej ze stron tak kieruje całym procesem sprzedaży by obie z nich czuły się zabezpieczone przed nieoczekiwanym potoczeniem się spraw.

Profesjonalizm negocjatorów, ich stanowczość i brak emocji wynika po pierwsze z tego, że tacy ludzie mają za sobą odpowiednie szkolenia, które dają wysokie umiejętności negocjacyjne; po drugie stoi za nimi doświadczenie (czasami lata doświadczeń w pracy w handlu).  I  po trzecie: nie angażują się emocjonalnie.

Oni po prostu pomagają klientowi zrobić dobry interes.

©

Więcej